Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre son beş yılda motosiklet sayısı yaklaşık yüzde 78 artarken, motosikletli kazalar yüzde 170 oranında yükseldi.
Motosiklet Sayısı Rekor Kırıyor
Türkiye’de motosiklet ve motorlu iki tekerlekli araçların sayısı her geçen yıl hızla artıyor. TÜİK’in verilerine göre 2002 yılında 1 milyon 46 bin olan motosiklet sayısı 2025 Eylül itibarıyla 6 milyon 946 bin 540’a yükseldi. Yalnızca son beş yılda motosiklet sayısı 3 milyon 600 bin arttı.
2025 itibarıyla trafiğe kayıtlı 33 milyon taşıtın yaklaşık beşte birini motosikletler oluşturuyor. Eylül ayında trafiğe kaydı yapılan araçlar arasında motosikletler yüzde 45,3 ile ilk sırada yer aldı.
Büyükşehirlerde ve Turistik Bölgelerde Kullanım Zirvede
İl bazlı dağılımda İstanbul 885 bin 598 motosikletle ilk sırada yer alırken, Antalya 529 bin 295, İzmir ise 507 bin 598 motosikletle dikkat çekiyor.
Büyük şehirlerde artışın temel nedenleri arasında yoğun trafik, yüksek yakıt maliyetleri ve teslimat sektöründeki büyüme bulunuyor. Antalya, Muğla ve Aydın gibi turistik bölgelerde ise motosikletler sezonluk ulaşımın vazgeçilmez aracı haline gelmiş durumda.
Bazı İllerde Otomobilden Fazla Motosiklet Var
TÜİK verileri, bazı illerde motosiklet sayısının otomobil sayısını geride bıraktığını da ortaya koyuyor. Şanlıurfa, Kilis, Manisa, Iğdır ve Muğla gibi illerde motosiklet, temel ulaşım aracı konumunda.
Uzmanlara göre bu durum, toplu taşıma olanaklarının sınırlı oluşu ve ekonomik koşulların motosiklet tercihinde belirleyici rol oynamasından kaynaklanıyor.
Kaza Artışı Araç Sayısının Çok Üzerinde
Motosiklet kazalarındaki artış, araç sayısındaki artışı katladı.
2020 yılında 45 bin 753 olan motosikletli ölümlü-yaralanmalı kaza sayısı, 2024’te 123 bin 675’e çıktı. Aynı dönemde motosiklet sayısı yüzde 78 artarken kazalar yüzde 170 yükseldi.
Motosiklet sürücülerinin ölüm sayısı da 2021’de 777 iken 2024’te 1.228’e ulaştı. Bu kazaların büyük kısmı şehir içi kısa mesafelerde meydana geliyor.
Kazaların %85’i Yerleşim Yerlerinde
TÜİK verilerine göre motosiklet kazalarının yüzde 85,5’i şehir merkezlerinde gerçekleşiyor.
Kavşak düzeni, şerit görünürlüğü ve sürücü farkındalığı gibi unsurlar kazaların temel nedenleri arasında. Özellikle teslimat sektöründe zaman baskısı altında çalışan kuryelerin, hız limitlerini aşması ve koruyucu ekipmanları eksik kullanması riskleri artırıyor.
Yeni Düzenleme: Koruyucu Ekipman Zorunlu Oldu
4 Kasım 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan yönetmelikle motosiklet sürücüleri için koruyucu ekipman zorunluluğu genişletildi. Artık yalnızca kask değil; koruyucu eldiven ve gözlük (veya vizörlü kask) kullanımı da zorunlu hale geldi.
Yeni düzenleme, kuryeler dahil tüm sürücüler için geçerli olacak ve denetimleri emniyet ile jandarma ekipleri yapacak.
Uzmanlardan Çağrı: Eğitim ve Denetim Artmalı
Ulaştırma uzmanları, kazalardaki bu artışın yalnızca araç sayısındaki yükselişle açıklanamayacağını vurguluyor. Güvenli sürüş eğitimlerinin zorunlu hale getirilmesi, teslimat sektöründeki çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve şehir içi trafik planlamasının motosikletlilere uygun hale getirilmesi öneriliyor.
Uzmanlara göre, motosiklet sürücüleri hem trafik bilincinin artırılması hem de koruyucu ekipman kullanımına teşvik edilmesiyle kazalardan korunabilir.




