Avrupa Birliği'nin 2026'da yürürlüğe girecek yeni Hurda Araçlar Yönetmeliği (ELV), Türkiye'nin dinamik otomotiv yan sanayi üslerinden Kahramanmaraş'ı yakından ilgilendiriyor. Bölgedeki otomotiv yan sanayi firmaları, bu köklü düzenlemenin etkilerini geniş bir perspektiften hissedecek. Yeni yönetmelik, sektörde önemli dönüşümlere yol açarken, Kahramanmaraşlı sanayiciler için hem zorlukları hem de yeni fırsatları beraberinde getiriyor.
AB ELV DÜZENLEMESİNİN KAPSAMI
Yeni yönetmelik, araçların tüm yaşam döngüsü boyunca çevre üzerindeki etkisini minimize etmeyi amaçlıyor. Bu çerçevede, araç üretiminde kullanılan plastik materyallerin en az yüzde 25'inin geri dönüştürülmüş içerikten oluşması zorunlu hale geliyor. Ayrıca çelik, alüminyum ve diğer kritik hammaddeler için de geri dönüşüm oranları belirlenerek, sektörün daha sürdürülebilir ve çevreci bir üretim anlayışına geçişi hedefleniyor.
Yönetmelik, araçların tasarım aşamasından itibaren geri dönüştürülebilirliği kolaylaştıracak şekilde üretilmesini teşvik ediyor. Bu durum, hem araç üreticileri hem de yan sanayi firmaları için yeni ve daha katı standartlar belirliyor. Kahramanmaraşlı firmalar, bu yeni gerekliliklere uyum sağlamak adına üretim süreçlerini ve kullandıkları malzemeleri gözden geçirmek zorunda kalacak.
HANGİ ARAÇLAR HURDA KAPSAMINA GİRECEK?
Yeni düzenlemede doğrudan hurdaya çıkarılacak araçlar kesin olarak tanımlanmasa da, çevresel performansı düşük, eski model ve emisyon standartlarını karşılamayan araçların hurdaya ayrılması öngörülüyor. Özellikle Euro 3 ve altı emisyon seviyesine sahip, yüksek zararlı gaz salımı yapan eski nesil araçlar, geri dönüştürülebilirlik sertifikası bulunmayan ithal ikinci el araçlar ile dijital pasaport sistemine entegre edilemeyen eski teknoloji taşıyan araçlar bu kapsamda değerlendiriliyor. Ayrıca, içinde kurşun, cıva, asbest gibi zararlı maddeler barındıran parçalarla donatılmış araçların da hurdaya ayrılması hedefleniyor.