Cumhurbaşkanlığı kararıyla hibrit otomobillere uygulanan ÖTV oranları yeniden şekillendirildi. Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren düzenleme, araçlara göre farklı oranlar öngörüyor. Özellikle hibrit teknolojisine sahip modeller bu düzenlemeden doğrudan etkilenecek. Yeni düzenlemeyle tüketicilerin tercihlerini değiştirecek vergi yükü farklılıkları ortaya çıktı.
Yasaya göre, araçların elektrik motor gücü, silindir hacmi ve matrah değeri temel kriterler olarak belirlendi. Bu kriterlere göre bazı hibrit araçların vergisinde düşüş, bazılarında ise artış yaşanacak.
Matrah Bazlı Sistemle Hafif Hibritlere Kolaylık
Fişli olmayan, yani dışarıdan şarj edilmeyen hibrit modellerde matrah bazlı vergi dilimleri tanımlandı. Elektrik motoru 50 kW’ın üzerinde, motor hacmi 1800 cm³ altında olan modellerde %70 veya %80 ÖTV uygulanacak. Burada matrah sınırı 1 milyon 250 bin TL olarak belirlendi. Bu sınırın altındaki modeller %70 vergiye tabi olacak.
Önceden birçok model, düşük matrah limiti nedeniyle otomatik olarak %80 vergi diliminde yer alıyordu. Yeni sınırlar sayesinde bu araçlardan bazıları daha düşük ÖTV’ye tabi tutulabilecek.
Popüler Modellerde Fiyat Avantajı Gündemde
Toyota’nın hibrit ailesi bu düzenlemeden olumlu etkilenebilecek markalar arasında gösteriliyor. Corolla, Corolla Cross ve CH-R gibi modellerin fiyatında düşüş yaşanması ihtimali gündemde. Bu araçların teknik kriterleri, yeni ÖTV oranlarıyla uyumlu hale geldi. Özellikle Corolla Sedan gibi modellerin %70 vergi dilimine düşmesi bekleniyor.
Daha önce 1.6-2.0 litre motor hacimli araçlarda %130 ve %150 ÖTV uygulanıyordu. Ancak piyasada %130 vergi oranına giren araç kalmamıştı. Yeni düzenleme ile bu oranlar %150 ve %170 olarak güncellendi.
Fişli Hibritlerde Artış Şok Etkisi Yarattı
Dışarıdan elektrikle şarj edilebilen, fişli hibrit modellerde vergi oranları üç ayrı dilimde %15 puan arttı. Daha önce %30, %50 ve %70 olan oranlar sırasıyla %45, %75 ve %85’e yükseltildi. Karbon emisyonu 25 gramdan az olan, elektrikli menzili 70 km üzerindeki modeller bu kapsama giriyor.
Silindir hacmi 1600 cm³ altında olan araçlar, matrahı 1,35 milyon TL’yi geçmediği takdirde %45 vergiyle sınırlanacak. Ancak bu sınırın üzerindekiler %75’e tabi tutulacak. 1600-1800 cm³ arasındakiler için ise %85 oranı geçerli olacak.
Bu artışların fiyatlara yansıması %11’in üzerinde olabilir. Fişli hibrit modellerde tüketici tercihlerinin bu gelişmeden sonra değişmesi bekleniyor.